گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: علاوه بر جلسه غیرعلنی دوساعته مجلس با وزیر ارشاد اعلام وصول طرح استیضاح وزیر اقتصاد و استعفای علی مطهری ، مهم‌ترین اتفاق‌های دیروز بهارستان بود.

مجلس

 هیات رئیسه اعلام وصول هر کدام از اینها را مشروط به اتفاق دیگری کرده بود؛ طرح استیضاح شمس‌الدین حسینی را به قرائت گزارش کمیسیون اصل90 از اختلاس 3هزار میلیاردی و استعفای مطهری را منوط به اعلام نظر قطعی نمایندگانی که طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند.دیروز البته نه گزارش کمیسیون اصل 90 قرائت شد و نه تغییری در تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور رخ داد. اما هم طرح استیضاح شمس الدین حسینی و هم استعفای علی مطهری اعلام وصول شد.

به دنبال پشتوانه‌های اختلاس بزرگ

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد که تاکنون مجلس یک بار در میانه دولت نهم و یک بار در دولت دهم با رای بالا به او اعتماد کرده و در زمان رای اعتماد هیچ مخالفی برای وزارت این اقتصاددان کشتی‌گیر دولت نطق نکرده بود، حالا باید به خاطر اتفاقی که شاید خود چندان نقشی در آن نداشته است برای بار سوم از مجلس رای اعتماد بگیرد. او پیش از این و در روزهای پایانی تابستان به همراه مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی و محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی در جلسه‌ای غیرعلنی در باره آن اختلاس بزرگ توضیحاتی به نماینده‌ها داده بود اما ظاهرا نمایندگان مجلس مقصودشان از پیگیری این استیضاح، برجسته کردن نقشپشتوانه‌های اختلاس اخیر است، مسئله‌ای که چندی پیش با انتشار نامه‌ای در رسانه‌ها باب آن باز شد. سایت مشرق 22شهریورماه این نامه راخطاب به حسینی منتشر کرد که در آن نوشته بود: براساس این نامه سهام شرکت فولاد خوزستان باید بدون برگزاری تشریفات قانونی مزایده به گروه امیر منصورآریا در قالب شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه‌آهن( تراورس) واگذار می‌شود.

عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی یکی از بندهای استیضاح حسینی است. 24نماینده‌ای که این طرح استیضاح را امضا کرده‌اند خواهان توضیحات وزیر اقتصاد درباره دلیل نقض احکام قانونی مربوط به بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی، دلیل نصب افراد غیرشایسته به سمت‌های مهم و دلیل عدم نظارت بر کارکرد بانک‌ها هستند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شمس الدین حسینی 10روز پس از اعلام وصول طرح استیضاح باید در صحن علنی حضور یافته و برای کسب رای اعتماد مجدد از مجلس تلاش کند.

سومین استعفای سیاسی مجلس هشتم

علاوه بر نماینده‌هایی مثل حمیدرضا حاجی‌بابایی یا محمدرضا میرتاج‌الدینی که برای گرفتن وزارت یا پستی در هیات دولت، از سمت نمایندگی‌شان استعفا کرده‌اند، علی مطهری، سومین نماینده‌ای است که در مجلس هشتم طرح استعفایش را به دلایلی سیاسی و به‌دلیلی غیر از گرفتن پست، تقدیم هیات رئیسه کرده است.پیش از این روح‌الله حسینیان، نماینده تهران، در بحبوحه حوادث پس از انتخابات، به دلایلی استعفا کرد که با پادرمیانی برخی اعضای هیات رئیسه او به صحن علنی بازگشت. حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان هم تیرماه سال گذشته استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه کرد. اعتراض او به بی‎توجهی نسبت به مشکلات امنیتی در مرکز استان سیستان و بلوچستان بود. استعفای شهریاری هم به رای گذاشته نشد اما به‌نظر می‌رسد با رویکردی که هیات رئیسه مجلس نسبت به طرح سؤال از رئیس‌جمهور دارد و دلیلی که مطهری برای استعفایش تراشیده است، این استعفا در مجلس به رای گذاشته شود.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، استعفای هر نماینده باید به رای مجلس گذاشته شود و درصورت رای اکثریت نمایندگان، این استعفا پذیرفته می‌شود.دیروز جهانبخش محبی‌نیا درخواست استعفای علی مطهری، نماینده مردم تهران را اعلام وصول کرد. مطهری درخواست استعفایش را در اعتراض به در دستور قرار نگرفتن نامه سؤال از رئیس‌جمهور که نزدیک 4ماه پیش تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، تقدیم هیأت رئیسه کرده است.

انتقاد از اعلام وصول استعفا

هیات رئیسه مجلس و به‌ویژه محمدرضا باهنر که معمولا صحنه‌گردانی طرح‌های استیضاح و اتفاقاتی این‌چنین را در صحن علنی عهده‌دار می‌شود، معتقدند که بیشتر امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور در زمانی که او در اعتراضش به بازگشت وزیر اطلاعات به این وزارتخانه خانه‌نشین شده بود جمع‌آ‌وری شده و لذا پس از آنکه روال کاری رئیس‌جمهور به حالت عادی برگشت دیگرسوال کنندگان اصراری به طرح سؤال ندارند، به همین دلیل هم نیازی به اعلام وصول این طرح نیست اما همین چهارشنبه گذشته، مطهری در صحن علنی به این استدلال باهنر پاسخ گفت و اظهار داشت: بنده به‌عنوان کسی که امضاها را جمع کرده‌ام، بارها گفته‌ام که در آن ایام تنها 12امضا جمع شده و بقیه امضاها هیچ ارتباطی با آن دوره ندارد.

علی مطهری طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در 10محور که مهم‌ترین آنها اجرا نشدن قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل‌ونقل عمومی، ترویج نظریه مکتب ایرانی به‌جای مکتب اسلامی و مقاومت یازده روزه رئیس‌جمهور در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای وزیر محترم اطلاعات است 5 تیرماه با 100 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرد. البته روز گذشته سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس از مراجعه برخی امضا کنندگان طرح سوال از رئیس جمهور یرای پس گرفتن امضاهایشان خبر داد و گفت که احتمالا این طرح منتفی می‌شود. دیروز بعد از اعلام وصول استعفای مطهری، داریوش قنبری و مصطفی کواکبیان از فراکسیون اقلیت مجلس نیز نسبت به عدم اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور و اعلام وصول استعفای مطهری به جای آن انتقاد کردند.به این ترتیب هفته آینده اگر اتفاقی نیفتد در مجلس هم باید شاهد رای‌گیری درباره استعفای مطهری و هم رای اعتماد به شمس‌الدین حسینی باشیم؛ بماندکه طرح استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو هم که دیروز تقدیم هیات رئیسه شد ممکن است فردا اعلام وصول و هفته بعد درباره آن رای‌گیری شود.

کد خبر 149265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز